THE NEW YORK TIMES, MONDAY, NOVEMBER 16, 1998

Compressed Data

St_a.nford Gave Writer
A Start, but Not a Ph.D.

It turns out the name isn’t the only thing
made up about Robert X. Cringely, the writ-
er and television personality whose pro-
gram, ‘““Nerds 2.0.1: A Brief History of the
Internet” will be on PBS next week. Mr.
Cringely, whose real name is Mark Ste-
phens, has acknowledged that he exaggerat-
ed his academic credentials.

The San Francisco Chronicle reported
last week that Mr. Stephens had not been a
professor at Stanford University and had
not earned a doctorate there, as he had
claimed. He responded in a statement:
“The fact is I never did finish those final
touches on my dissertation and therefore do
not technically have a Ph.D. from Stanford.
A new fact has now become painfully clear
to me: Youdon't say you have the Ph.D. un-
less you really have the Ph.D.”

Cringely is often identified as a former
Stanford professor in biographical materi-
als and was described that way on the jack-
et of his 1993 book, ““Accidental Empires:
How the Boys of Silicon Valley Make Their
Millions, Battle Foreign Competition and
Still Can’t Get a Date.”

A university spokeswoman said that Mr.
Stephens had worked as a teaching assist-
ant and earned only a master’s degree.

The Web site for PBS, which runs a col-
umn by the writer and promotes his televi-
sion work, has now revised his on-line biog-
raphy (www.pbs.org/cringely).

“As everyone knows, Cringely is a vital
part of the Silicon Valley scene,” a spokes-
man for PBS said. ‘‘We feel that the extent

to which he com-
pleted his doc-
toral require-
ments at Stan-
ford and his
teaching status
there do not af-
fect the stature
of his television
work.”

A gossip col-
umn in the com-
puter trade mag-
azine InfoWorld
gave birth to the
pseudonym Rob-
ert X. Cringely. Mr. Stephens inherited the

Mark Stephens as he
appears on-line.

-job as writer of the column in the mid-80's.

The Cringely name was originally added
to the magazine’s masthead as a joke earli-
er in the decade, ‘‘to see how much mail we
got,” said Sandy Reed, the editor in chief. It
then became a byline for the column.

After Mr. Stephens was dismissed from
the job in 1995, the magazine sued him for
trademark infringement for continuing to
use the Cringely name. He countersued, and
in a settlement agreement he was allowed to
continue using the name as long as it was
not used in a competing publication.

The column continues under the Cringely
name, but with a different author. Ms. Reed
said the column would spoof the disclosures
about Mr. Stephens in the upcoming issue.

LISANAPOLI



